LÖRDAG 1904

image1208

Hej mina muffinsar. Lördagen har varit mycket fin. Hemlagade hamburgare , jason castro på american idol , ute- häng i solstolen , förökning av fräknar på näsan och just nu bloggläsande och americas next top model 10. Slapp- lördag , njutit av varje liten minut , oh vad fint. Med detta inlägg tänkte jag faktiskt inte berätta hur underbar lördag jag har haft utan om en idé som suttit där bak i huvudet och klämmt. Som det ser ut kommer jag ta ett mellanår nästa år , då jag egentligen borde börja ettan i gymnasie. Jag är typen av människa som har svårt i skolan , orkar inte plugga och fast jag pluggar som en galning får jag dåliga betyg. Jag är typen av människa som väntar att få ta framtiden i egna händer och börja göra det jag älskar bäst. Kläder och mode.Göra egna beslut. Att styla , vara stylist är ju det jag drömmer om. I finland finns det dessutom ingen mode linje att läsa , skulle typ hamna läsa hotell? Tre år att slänga i väggen , nej tack. Men nu till saken , idén som funnits i huvudet i snart två månader känns väldigt rätt just nu när jag tänker på att ta mellanår. Har lite tänkt på idén att starta en liten webshop. Skulle sälja egna kläder och sedan springa ut på stan och plocka ner budjetkedjor och second hand plagg som sticker ut i mängden. Verkligen skit kul. Jag har alltid varit väldigt intresserad av att jobba i en butik eller starta någon liten webshop , fick dessutom större sug efter att amanda startade sin attraktiv by amanda. Höjde upp suget liksom. Att tjäna pengar på något kul , känns väldigt okej. Jag menar , om man tänker ta ett mellan år , kan man inte sitta hemma , äta ostbågar och titta på "ring in och vinn pengar spel " i ett helt år. Ett jobb på någon klädbutik och en webshop skulle sitta perfekt. Tillräckligt med jobb och utmaningar.Ciao.

Kommentarer
Postat av: mariasara

jag måst verkligen berätta en sak åt dig ellen att det här inlägget fick en helt annan bild av dig. Har trott du är en tjej med mvg i nästan alla ämnen , inge illa menat. Men du är så söt , kan inte tänka dig som dålig i skolan , tycker iallafall att det är bra att du tänker på att man bara inte kan sitta hemma haha fast och just äta ostbågar utan att du förstår att man måst göra något när man tar mellanår. Jag gillade stort iden med internet shop :D du är fint!!!

2008-04-19 @ 22:59:17
Postat av: katrín

åh så spännande! Ska bli roligt att se hur din artar sig, och jag tror det kan vara bra att komma från skolan ett tag. Gör det du trivs med, det blir bäst så!

2008-04-19 @ 23:19:28
URL: http://katla.devote.se
Postat av: nellly

håller med katrin till hundra att det kan vara bra för vissa att slippa skolan ett eller två år , sedan kolla om man är mer " mogen " kanske fel ord? att börja igen :) du ä fin och tror din webshop kommer vara väldigt bra!

2008-04-19 @ 23:23:52
URL: http://nellly.tjejsajten.se
Postat av: lina

jag lovar att jag blir din stamkund i din web-shop om det blir en sådan. ditt liv låter väldigt härligt och fritt! du verkar få göra vad du vill och kunna bara tänka att ibland så ornar sig saker och ting. fast jag trodde också att du var en tjej med topp betyg i skolan. jag önskar dig all lycka i framtiden. puss

2008-04-19 @ 23:33:43
URL: http://francais.blogg.se
Postat av: ellenh

mariasara: ojdå! nej jag är verkligen inte toppen betyg tjejen , snarare tvärtom. jag blir oftast kallad till den söta typ lite blyga tjejen , så jag förstår om man kunde tänka mig som bra betygs tjej. Men jag har verkligen svårt för skolan och orkar noll. Tyvärr.
Katrin: jag tror också. Tyckte det fanns för lite linjer och skolor att välja på och sedan brinner jag inte riktigt för att gå tre år till och sedan läsa vidare. Usch. själva tanken får mig att må dåligt. :(
Nellly: Nej jag tror också att jag kanske inte är tillräckligt mogen på det sättet , att gå och välja skola som kan svänga upp och ner på min framtid. Hellre jobba på klädbutik i ett år och sedan se om jag ens måst gå i gymnasie. :)
Lina: jag får verkligen inte göra vad som helt men mammas syster gick inte i gymnasiet så alla i min släkt vet att man kan klara sig superr utan att gå i gymnasie. :) men det är inte säkert ennu med mellanår. Underbart att höra att ni alla är intresserade av webshop idén. :)

2008-04-19 @ 23:45:19
URL: http://ellenh.blogg.se
Postat av: jessica

oh vilken söt blogg du har darling.
lycka till med webbshoppen, jag kommer såklart förbi och shoppar loss när det är dags.

kramkalas!

2008-04-19 @ 23:47:16
URL: http://vintagedarlingblog.blogspot.com/
Postat av: alma

åh, fan vad kul det låter! men du, i sverige kan man väl ändå inte bara skippa ett år sådär? tre års gymnasie är ju faktiskt obligatoriskt. men kanske inte i finland? fan, vad härligt det skulle vara då, i så fall! och jobb i klädbutik kan man inte få förrens man är 18 här! fuskigt. men shit vad kul för dig! lycka till, verkligen! :D

2008-04-20 @ 01:31:23
URL: http://almah.tjejsajten.se
Postat av: MANGO

oj, jag trodde du var typ skitbra i skolan o allt! men det gör ju inte dig till en sämre person, utan härligt med att du vet vad du vill göra! jag känner mig lite vilsen just nu, går natur första året och visst jävlar skulle det vara skönt med ett mellanår.. hihi men det skulle säkert gå jättebra för dig med en egen liten butik/webbutik!

PUSS! :D

2008-04-20 @ 07:30:54
URL: http://Http://mialia.blogg.se
Postat av: maja

vi kan göra massa kul ihop! jag tänker ju inte heller gå i skolan nästa år :):)

2008-04-20 @ 08:31:41
URL: http://majalok.devote.se
Postat av: Matilda

jag tror att din butik skulle spöa skiten ur alla andra b-shoppar! eftersom du har sån grym stil, och så många andra vill se ut som dig kommer din shop bli en hit! :) lycka tilL!

2008-04-20 @ 10:18:38
URL: http://sotkyss.devote.se
Postat av: L

Precis så är det för min del också! :/ Med läxläsningen och det alltså! Så jävla jobbigt:(

2008-04-20 @ 10:21:08
Postat av: alma

nej det är inte obligatoriskt med tre årig gymnasieutbildning i sverige heller. och man får ta sabbatsår när man vill och eller läsa in ett fjärde år om man känner för det! dom brukar rekomendera att ungdomar att läsa/gå gymnasiet för det är enormt svårt att få jobb utan gymnasieutbildning och det är otroligt svårt med en universitetsutbildning med!

sholilu

2008-04-20 @ 10:58:52
Postat av: katrín

hej! Nej alltså jag tänkte starta ett konto på tradera, alltså inget värsta big shop utan bara på tradera, men nu har mitt konto blivit spärrat :( Jag vet inte varför än men får se.

2008-04-20 @ 11:01:48
URL: http://katla.devote.se
Postat av: maja

ja, det måste vi göra. fast jag har inte berättat för mamma eller pappa än. tycker dina föräldrar att det är okej? jag hade tänkt ta ett sabbats år, alltså vara ledig ett år, och sen om jag inte trivs med att vara ledig så är det bara att börja skolan igen. jag har redan pratat med syven så jag behöver inte gå om ettan utan kan börja i tvåan på en gång om jag vill.

2008-04-20 @ 11:02:32
URL: http://majalok.devote.se
Postat av: ellenh

Jessica H: Oj tack. Ja några lyckosparkar där bak behövs verkligen för att starta något så stort.
Alma: Jag tror verkligen man kan om man verkligen vill. Majalok bor ju i sverige och hon kommer ta ett mellanår , men dom delar ju väll inte ut mellanår så hemst gärna. Här i Finland får man inte tillex. börja jobba på helsingfors störtsa H&M förrän man är 18 men sedan finns det några klädbutiker man kan vara 16. Som gina tricot och ex. helsinki10 som är min favorit. Du är så snäll.
MANGO: nej nej inte alls. Okej jag är ingen badass som verkligen vill typ leka dålig. utan är ganska skit. Jag hatar att känna mig vilsen , känns att man gör helt fel i livet.
maja:nej skit vad kul !
matilda:oh wooow underbat kul att höra. mitt hjärta smälter! :)puss
L:ja super jobbigt. tyvär! lycka till

2008-04-20 @ 11:03:23
URL: http://ellenh.blogg.se
Postat av: ellenh

alma: Ja jag vet att det kanske är svårt att fåjobb och så men när man vill bli stylist är det egentligen inte någon linje du måst ha gått på. styla är mer ett jobb man måst jobbba för att få. :) Vara social och hitta rätt kontakter. :D om det inte passar åt mej så börjar jag sedan 1 an om 1 år. :)
Katrin: ah okej :)
maja: nej alltså det är inte helt säkert ennu att jag tar sabbatsår. Bara planerat liksom. Min mormor och min moster tycker att jag skall göra dt så bara dom talar med min mamma tycker hon väll det är okej. Har redan sagt åt henne att det kan gå på det viset att jag tänker ta ett mellanår eftersom jag inte vill börja läsa hotell och restaurang. Tre år i onödan , liksom. Men vi får se , dessutom som du säger så om jag inte trivs är det bara att börja gymnasiet året efter. :)

2008-04-20 @ 11:12:01
URL: http://ellenh.blogg.se
Postat av: Anonym

jag vet, det är lite segt med utbildningar här i Finland. men du kan ju ta ett sabbatsår, precis som du skulle kunnat göra i sverige. om du vill kan du ju läsa gymnasie här, allmänbildande utan inrikting och dessutom ha mycket lättare att slippa in på någon vidare utbildning sen eftersom den är värd så mycket mer än en svensk gymnasieutbildning! svensk student kan ju bara jämföras med finsk yrkesutbildning så i längden vinner du på att läsa till student här. men du verkar inte vilja läsa så mycket så varför tar du inte bara ledigt ett år och går någon ettårig kurs inom mode? det skulle ju vara super!

2008-04-20 @ 11:53:51
Postat av: Bea

Låter bra! Jag har samma drömmar som dig, men jag ska ta friår efter gymnasiet och resa. Jag ska resa till London, Paris och New York, och förmodligen jobba som stylist eller assistent till någon fabulös person. :)

2008-04-20 @ 12:03:41
URL: http://factorygirl.devote.se
Postat av: ellenh

anonym: du bor i FInland? Ja du jag vet att man kan gå gymnasie som inte har någon praktisk sak som hotell eller merkonom linje ex. Men vanliga finlands gymasier är inget för mig , helt för jobbigt. Du vet du var man kan läsa ett år inom mode i finland? skulle vara perfekt! tack för tipset
Bea: Ja det tänker jag också göra. Om jag gillar att ha sabbatsår kanske jag skippar hela gymnaiser börjar jobba heltid redan nu efter sommaren. Förtjänar pengar reser till fast NY och söker jobb som någon assistens eller medhjälpare till någon big person. :) det blir bra det!

2008-04-20 @ 12:10:16
URL: http://ellenh.blogg.se
Postat av: ida

de där med att starta en webshop sku ju vara en jätte kul idé =) de tycker ja du ska satsa på!

2008-04-20 @ 14:29:19
URL: http://idamn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0